The origin of the production of altarpieces in Puebla during the 16th century. The cases of Huejotzingo, Cuauhtinchan, Huaquechula and Tecali
- Título(s)
- Título
- The origin of the production of altarpieces in Puebla during the 16th century. The cases of Huejotzingo, Cuauhtinchan, Huaquechula and Tecali
- CR. Conservación y restauración Num. 17 Año 6 (2019) enero-abril
- Resumen:
- During the second half of the 16th century, the New Spain received a strong migratory flow of painters, sculptors, and altarpiece artists. Following the practice of Medieval Europe, their main form of organization were the guild systems with traditional-mercantile networks that began functioning in New Spain lands. The altarpieces of Huejotzingo, Cuauhtinchan, Huaquechula and Tecali were made in the midst of this historical process. This research made it possible to know more about the origin of these altarpieces from Puebla, especially when compared with the peninsular schools and others in Europe such as the Flemish, Italian, French, etcetera. These four altarpieces were manufactured thanks to the heterogeneity of artists, currents, styles, experiences and regions. They should be recognized, subjected to conservation, and valued not only because of their artistic quality, but also precisely because of the unique historical moment that made them possible.
- Referencias:
- Arimura Kamimura, Rie (2005) El retablo mayor del templo franciscano de San Miguel Arcángel, en Huejotzingo, Puebla (1584-1586). Estudio teórico-historiográfico, tesis de maestría en Historia del Arte, Ciudad de México, Facultad de Filosofía y Letras-Universidad Nacional Autónoma de México. Berlin, Heinrich (1958) “The High Altar of Huejotzingo”, The Americas (1): 63-73. Castro Morales, Efraín (1958) “Luis de Arciniega. Maestro mayor de la Catedral de Puebla”, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas (27): 17-32. Castro Morales, Efraín (1968) "El retablo de Cuauhtinchan de Puebla", Historia Mexicana, XVIII (2): 179-189. Cuesta Hernández, Luis Javier (2000) "Sobre el estilo arquitectónico en Claudio Arciniega. Su participación en la construcción de los conventos agustinos de Acolman, Actopan y Metztitlán. Su papel en la arquitectura novohispana del siglo XVI”, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas (76): 61-88. Cuesta Hernández, Luis Javier (2009) Arquitectura del renacimiento en Nueva España: "Claudio de Arciniega, Maestro Maior de la obra de la Yglesia Catedral de esta Ciudad de México", México, Universidad Iberoamericana. Fraga Mouret, Gabino et al. (1987) San Juan Bautista Cuauhtinchan: restauración, México, Secretaría de Desarrollo Urbano y Ecología. González García, Pedro José (1983) "Algunas fuentes bibliográficas para el arte hispanoamericano en el siglo XV", en Bibiano Torres y José J. Hernández (coords.), Andalucía y América en el siglo XVI: actas de las II Jornadas de Andalucía y América, vol. 2, Sevilla, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, pp. 467-492. Halcón, Fátima (2009) “El retablo sevillano de la primera mitad del siglo XVII”, en Fátima Halcón, Francisco Herrera, Álvaro Recio y Alfonso Pleguezuelo (eds.), El retablo sevillano desde sus orígenes a la actualidad, Sevilla, Diputación Provincial de Sevilla, Sevilla, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, pp. 129-283. Marcos Ríos, José Antonio (1998) La escultura policromada y su técnica en Castilla. Siglos XVI-XVII, tesis de doctorado en Bellas Artes, Madrid, Universidad Complutense. Palomero Páramo, Jesús Miguel (1983) El retablo sevillano del Renacimiento: Análisis y Evolución (1560-1629), Sevilla, Excelentísima Diputación Provincial de Sevilla. Tovar y de Teresa, Guillermo (1979) Renacimiento en México: artistas y retablos, México, Secretaría de Asentamientos Humanos y Obras Públicas.
- Idioma
- Inglés
- Temática
- Geográfica
- Puebla, México
- Huejotzingo
- Temporal
- Siglo XVI
- Origen
- Lugar
- Ciudad de México, México
- Fecha de publicación
- 2019-04-30
- Editor
- Instituto Nacional de Antropología e Historia
- Emisión
- Monográfico único
- Autoría
- Andrea Cordero Zorrilla
- Tipo de recurso
- Texto
- Artículo de revista
- Identificadores
- ISSN
- 2395-9754
- Identificadores
- MID
- 54_20190430-000000:30_2078_20192
- Catalogación
- Fuente
- Instituto Nacional de Antropología e Historia
- Idioma
- Español
- Digitalización
- Origen del recurso digital
- Digitalización de análogo
- Formato del recurso digital
- Application/pdf
- Calidad del recurso digital
- Acceso
- Revista CR. Conservación y restauración
- Número de revista CR. Conservación y restauración Num. 17 (2019)
-
Vista Impresión
- Título(s)
- Título
- The origin of the production of altarpieces in Puebla during the 16th century. The cases of Huejotzingo, Cuauhtinchan, Huaquechula and Tecali
- CR. Conservación y restauración Num. 17 Año 6 (2019) enero-abril
- Resumen:
- During the second half of the 16th century, the New Spain received a strong migratory flow of painters, sculptors, and altarpiece artists. Following the practice of Medieval Europe, their main form of organization were the guild systems with traditional-mercantile networks that began functioning in New Spain lands. The altarpieces of Huejotzingo, Cuauhtinchan, Huaquechula and Tecali were made in the midst of this historical process. This research made it possible to know more about the origin of these altarpieces from Puebla, especially when compared with the peninsular schools and others in Europe such as the Flemish, Italian, French, etcetera. These four altarpieces were manufactured thanks to the heterogeneity of artists, currents, styles, experiences and regions. They should be recognized, subjected to conservation, and valued not only because of their artistic quality, but also precisely because of the unique historical moment that made them possible.
- Referencias:
- Arimura Kamimura, Rie (2005) El retablo mayor del templo franciscano de San Miguel Arcángel, en Huejotzingo, Puebla (1584-1586). Estudio teórico-historiográfico, tesis de maestría en Historia del Arte, Ciudad de México, Facultad de Filosofía y Letras-Universidad Nacional Autónoma de México. Berlin, Heinrich (1958) “The High Altar of Huejotzingo”, The Americas (1): 63-73. Castro Morales, Efraín (1958) “Luis de Arciniega. Maestro mayor de la Catedral de Puebla”, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas (27): 17-32. Castro Morales, Efraín (1968) "El retablo de Cuauhtinchan de Puebla", Historia Mexicana, XVIII (2): 179-189. Cuesta Hernández, Luis Javier (2000) "Sobre el estilo arquitectónico en Claudio Arciniega. Su participación en la construcción de los conventos agustinos de Acolman, Actopan y Metztitlán. Su papel en la arquitectura novohispana del siglo XVI”, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas (76): 61-88. Cuesta Hernández, Luis Javier (2009) Arquitectura del renacimiento en Nueva España: "Claudio de Arciniega, Maestro Maior de la obra de la Yglesia Catedral de esta Ciudad de México", México, Universidad Iberoamericana. Fraga Mouret, Gabino et al. (1987) San Juan Bautista Cuauhtinchan: restauración, México, Secretaría de Desarrollo Urbano y Ecología. González García, Pedro José (1983) "Algunas fuentes bibliográficas para el arte hispanoamericano en el siglo XV", en Bibiano Torres y José J. Hernández (coords.), Andalucía y América en el siglo XVI: actas de las II Jornadas de Andalucía y América, vol. 2, Sevilla, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, pp. 467-492. Halcón, Fátima (2009) “El retablo sevillano de la primera mitad del siglo XVII”, en Fátima Halcón, Francisco Herrera, Álvaro Recio y Alfonso Pleguezuelo (eds.), El retablo sevillano desde sus orígenes a la actualidad, Sevilla, Diputación Provincial de Sevilla, Sevilla, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, pp. 129-283. Marcos Ríos, José Antonio (1998) La escultura policromada y su técnica en Castilla. Siglos XVI-XVII, tesis de doctorado en Bellas Artes, Madrid, Universidad Complutense. Palomero Páramo, Jesús Miguel (1983) El retablo sevillano del Renacimiento: Análisis y Evolución (1560-1629), Sevilla, Excelentísima Diputación Provincial de Sevilla. Tovar y de Teresa, Guillermo (1979) Renacimiento en México: artistas y retablos, México, Secretaría de Asentamientos Humanos y Obras Públicas.
- Idioma
- Inglés
- Temática
- Geográfica
- Puebla, México
- Huejotzingo
- Temporal
- Siglo XVI
- Origen
- Lugar
- Ciudad de México, México
- Fecha de publicación
- 2019-04-30
- Editor
- Instituto Nacional de Antropología e Historia
- Emisión
- Monográfico único
- Autoría
- Andrea Cordero Zorrilla
- Tipo de recurso
- Texto
- Artículo de revista
- Identificadores
- ISSN
- 2395-9754
- Identificadores
- MID
- 54_20190430-000000:30_2078_20192
- Catalogación
- Fuente
- Instituto Nacional de Antropología e Historia
- Idioma
- Español
- Digitalización
- Origen del recurso digital
- Digitalización de análogo
- Formato del recurso digital
- Application/pdf
- Calidad del recurso digital
- Acceso
- Revista CR. Conservación y restauración
- Número de revista CR. Conservación y restauración Num. 17 (2019)
MI MEDIATECA
Mi Mediateca es un espacio personal para guardar y organizar la información que mas te interesa de la Mediateca.
Para poder utilizar debes tener una cuenta de usuario e iniciar sesión.
Permisos de uso
Estas imágenes y archivos se pueden consultar, guardar y distribuir sin fines comerciales, siempre que se especifique que pertenecen al Instituto Nacional de Antropología e Historia de México así como los correspondientes derechos de autor y el hipervinculo completo dentro de la Mediateca INAH.
Para solicitar el uso de fotografías u otros archivos contenidos en este repositorio consulte las instrucciones aqui