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008 | |||||||||||||||||spa||
852 |aCoordinación Nacional de Antropología
260 |bInstituto Nacional de Antropología e Historia|c2017-12-31
650 1 |aBudismo|xMuerte|xRitos funerarios|xmonástico|xHistoria|xReligiones|xAntropología
887 |a http://vocabularios.inah.gob.mx/adscripcion/48
773 0 |tVita Brevis. Revista electrónica de estudios de la muerte
773 0 |tVita Brevis Num. 11 (2017) Ritos fúnebres
540 |aCreative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives (CC BY-NC-ND)
245 10|aRitos funerarios en la India budista: Tensión social y domesticación de la orden monástica|pVita Brevis. Revista electrónica de estudios de la muerte Num. 11 Año 6 (2017) julio-diciembre
700 1 |aRoberto Eduardo|eauthor|ecreator|uUniversidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco
655 7|aArtículo de revista|2mediateca-genero
500 |aDavids, Rhys (trad.), 1880. “The Four Visions”, en Buddhist Birth-Stories, Londres, Trübner, Pp. 166-168.
500 |aHirakawa, Akira, 1990. “Birthdate of the Buddha”, en A history of Indian Buddhism: From Śākyamuni to early Mahāyāna, Honolulu, University of Hawaii Press, Pp. 22-24.
500 |aJones, J.J. (trad.), 1952. “The Great Renunciation again”, en Mahāvastu II, Londres, Luzac, Pp. 134-161
500 |aLópez, Donald, 2009. “El Universo”, en El Buddhismo. Introducción a su historia y enseñanzas, Barcelona, Kairós, Pp. 53-78.
500 |aOlivelle, Patrick (trad.), 2008. “Canto 3. Becoming Dejected”, en Life of the Buddha, Nueva York, New York University Press, Pp. 59-84.
500 |aPenner, Hans, 2009. “Enlightenment and Liberation”, en Rediscovering the Buddha. Legends of the Buddha and Their Interpretation, Nueva York, Oxford University Press, Pp. 33-37.
500 |aShaw, Sarah, 2006. “The ten foulness (asubha)”, en Buddhist Meditation. An anthology of texts from the Pali canon, Londres, Routledge, Pp. 101-108.
500 |aSchopen, Gregory, 1997. “On Avoiding Ghosts and Social Censure. Monastic Funerals in the Mūlasarvāstivāda-vinaya”, en Bones, Stones, and Buddhist Monks, Hawai, University of Hawai'i Press, Pp. 204-237.
022 |a2007-9591
520 |a<p>La muerte constituye un tema central en el budismo; es un recordatorio constante de la impermanencia de todos los fenómenos, incluida la vida humana. Sin embargo, para el budismo monástico, el cadáver carecía de importancia y, en su época más temprana, la orden budista no trataba los restos del difunto con ritos funerarios. Pero esta situación se transformó y se establecieron con rapidez formas precisas de tratar el cadáver. Según algunas fuentes antiguas, las motivaciones para introducir esos cambios no fueron sanitarias ni rituales, sino que obedecieron a la necesidad de la sociedad en general de honrar a los difuntos. En este artículo se aborda la tensión entre la posición monástica, más inclinada hacia el rechazo del cuerpo, y la postura de la sociedad, cuya visión del mundo exigía un tratamiento cuidadoso del cadáver.</p>
520 |a<p>Death is a central theme in Buddhism. It represents a constant reminder of the impermanence of all phenomena, including human life. However, for monastic Buddhism the corpse was of no importance, and in its earliest time the Buddhist order did not treat the remains of the deceased with funeral rites. This situation changed and precise ways of treating the corpse were quickly established. According to some ancient sources the motivations for introducing these changes were not necessarily sanitary or ritual, but obeyed society’s general need to honor the departed. In this work I address the tension between the monastic position, more inclined toward the rejection of the body, and the general position of society, whose worldview required a careful treatment of the corpse.</p>
540 |aCreative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives (CC BY-NC-ND)

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